Naslov delavnice: Drugačnost je moč: Janova zgodba
Delavnica Drugačnost je moč: Janova zgodba je bila zasnovana kot dvodelni sklop v okviru filmske vzgoje in socialno-čustvenega učenja. Udeležili so se je trije učenci sedmega in dva učenca šestega razreda.
4. 6. 2025 so si v dvorani Kienhofen ogledali slovenski mladinski film Šepet metulja, ki spremlja zgodbo 17-letnega Jana – najstnika na spektru avtizma, ki se sooča z nerazumevanjem in predsodki, a kljub temu najde pot do sprejetosti in izraza svojih moči.
Naslednji dan, 5. 6. 2025, je sledila 45-minutna delavnica, ki je potekala v obliki vodenega pogovora, igre vlog in ustvarjalne naloge. Učenci so skozi voden pogovor spoznavali značilnosti avtizma, razmišljali o sprejemanju drugačnosti in se učili, kako kot skupnost prispevati k večji vključenosti posameznikov z nevrodivergentnim doživljanjem sveta. Skozi igro vlog so se vživljali v posameznike s posebnimi potrebami, njihove vrstnike in učitelje.
Cilji delavnice so bili naravnani na razvijanje empatije, strpnosti in spoštovanja do drugačnosti, povečanje razumevanja avtizma in nevrodivergence, učenje vključujočega vedenja v vsakdanjih socialnih situacijah, povezovanje filmske zgodbe z osebnimi izkušnjami učencev. V kratki ustvarjalni nalogi, usmerjeni k samorefleksiji, so razmišljali, katera je njihova lastnost, ki je na prvi pogled videti kot ovira ali primanjkljaj, a je v resnici to njihova ‘supermoč’.
Učenci so film doživeli kot močno ilustracijo notranjega doživljanja posameznika na spektru avtizma in njegovega soočanja z zunanjim svetom. Raznolikost v doživljanju sveta večini že pred ogledom filma ni bila povsem tuja, z aktivno vključitvijo v pogovor, delitvijo osebnih razmišljanj in izkazano občutljivostjo za temo so dojemanje te tematike še poglobili.
Posebej učinkovita se je izkazala igra vlog, ki je učencem omogočila, da se za nekaj trenutkov postavijo v Janovo kožo.
Delavnica je dosegla zastavljene cilje. Učenci so razširili osnovno razumevanje avtizma, razvijali empatijo ter ozavestili pomen sprejemanja in podpore. Film je bil odlična iztočnica za odpiranje pogovora o zahtevnih, a pomembnih življenjskih temah, ki smo jih skozi delavnico povezali z njihovim vsakdanom.
Zapisala: Tanja Naveršnik, prof. soc. ped.